Nøytral part i bistand for reklamasjon råstoff laks/ørret

Vi kan bistå med reklamasjoner på råstoff av laks og ørret. Vi har styrket laget med kompetanse på reklamasjonsbehandling og råstoffkvalitet. Essentia kan bistå oppdretter/slakteri/bearbeidingsbedrift/innkjøper i reklamasjonssaker hvor det mulig kan oppstå konfikt/tvist eller forhandlinger som historisk har vist å låse seg. Gjennom vår erfaring som tredjepartsrevisorer med krav til habilitet og objektivitet, så vil vi kunne fremstå som en nøytral part overfor kunde.

Behovet for slik bistand vil ofte være basert på omfanget av reklamasjonen, og vi har laget forslag til inndeling som kan oppgis ved aktuell forespørsel. Det vil alltid være oppdragsgiver selv som må vurdere når det er ønskelig å benytte vår bistand, og hvor det vil kunne være en mulighet for å få redusert reklamasjonskostnadene. Dette gjelder spesielt i tvilstilfeller hvor man er usikker på grunnlaget for reklamasjonen, og hvor det kan være store summer å tjene på å få en reklamasjon redusert evt. omgjort.

Som nøytral part/surveyour kan vi enten kunnne bistå med:

  • Vurdering/Rapport ved å få tilsendt dokumentasjon, krav, og gi veiledning i behandling av krav til kompensasjon. Ingen reise til kunde nødvendig.

  • Ved store reklamasjoner fra f.eks kunder i marked, bearbeidingsbedrifter, tvister med slakteri/bløggebåt kan representant fra Essentia reise ut enten på vegne av f.eks oppdretter eller være en uavhengig nøytral 3 part (Surveyor). Da vil partiet bli inspisert på lokasjon, dokumentasjon sikres, vurdering av faktisk kvalitet og legge frem mulig forhandlingskort eller sin faglige vurdering av råstoffet som kan tas med videre i forhandling.

    Reklamasjonen vil bli vurdert objektivt og eventuell kompensasjon vil fordeles rettferding på de involverte parter, være innenforfor rimelighetens grenser eller at krav avslås med bakgrunn i evaluering/dokumentasjon i saken.

Utfordring med slik bistand er at det betyr at man må kunne være tilgjengelig for oppdrag på svært kort varsel, og derfor må vi i noen tilfeller si fra oss allerede avtalte oppdrag eller forskyve disse. Dette utgjør en risiko for tapte inntekter for Essenta som må kompenseres i form av en høyere timespris og kostnad for oppdraget. Vi har derfor i prisoverslaget tatt hensyn til tidsaspektet i forhold til hvor kjapt vi må være på plass for dere.