Hjem > Sertifiseringer > ISO 9001 Kvalitetsledelse

ISO 9001 - Kvalitetsledelse

ISO 9001 standarden oppleves av de fleste som en forretningsorientert standard. Den ble sist revidert i 2015, og innebærer økt fokus på effektiv prosessledelse, behovet for endringsledelse og stiller strengere krav til tilrettelegging for bærekraftig utvikling. Standarden har en risikobasert tilnærming, og fokus på risiko og muligheter gjør en organisasjon mer proaktiv enn reaktiv.

Det er sterkere vektlegging av lederskap og engasjement fra toppledelsen, som må ta et større ansvar for ledelsessystemets effektivitet. Det er forsterket fokus på resultatorientert ledelse, og målsetting og planer for å nå målene samt strukturert oppfølging er sentralt i standarden. 

Bedriften må kartlegge og forstå organisasjonen og dens kontekst – dvs. de faktorer (interne og eksterne) som påvirker bedriftens evne til å nå sine må

Bedriften har mange interessenter og er avhengig å ha et godt, bevisst og aktivt forhold til disse og forstå hva de ‘ønsker’ – altså hvilke krav, behov og forventninger de har til bedriften. 

Status i forhold til kontekst og interessenter, sammen med organisasjonens visjon og politikk, vil være med på å danne grunnlag for en risiko og mulighetsanalyse.

 

Følgende sjekkpunkter vil inngå i arbeidet frem mot sertifisering:

  • Hvem er vi? (Formål/visjon/strategi)

  • Hvilke forhold kan påvirke oss (kontekst)?

  • Hvem er våre interessenter og deres krav og forventninger til våre tjenester og produkter?

  • Hvordan skal virksomheten ledes?

  • Bestemme organisasjon og arbeidsform/prosesser

  • Hvilke trusler og muligheter ser vi, og hvilke tiltak må vi iverksette?

  • Fastsette konkrete mål og planer for å nå disse

  • Sørge for nødvendige ressurser, kompetanse og bevissthet

  • Planlegge, utføre og kontrollere prosessene

  • Overvåke, måle, analysere og evaluere prosessene

  • Sørge for å kontinuerlig forbedre oss!

Trenger du rådgivning når din bedrift skal sertifiseres?

Ansatte i Essentia har utvidet kunnskap om:

  • kravene i standarden

  • hvordan du skal etterleve disse i din bedrift

  • hvordan innføre kvalitetsledelse som bidrar til kontinuerlig forbedring.

Vi har hjulpet et flere titalls kunder med veien frem mot sertifiseringer, og har inngående kjennskap til mange bransjer.

Kontakt oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg i dag!